Part I : Yogyakarta & Bromo Vulcano

18 juli 2016 - Yogyakarta, Indonesië

Salam lieve lezers!!

Het heeft een tijdje geduurd maar hier ben ik weer! Ik wil graag al mijn avonturen met jullie delen van de afgelopen vijf weken... ga er maar eens goed voor zitten want het kan wel eventjes duren ;)

Waar waren we gebleven? Oh ja! Vanaf Bandung heb ik de trein gepakt naar Yogyakarta. Eenmaal aangekomen haalde mijn couchsurf-host Adhi mij op. Adhi is de eigenaar van een klein schattig koffieshopje gelegen aan de voorkant van zijn huis. Ik moest even wennen aan mijn nieuwe accomodatie, het was namelijk erg basic.
Daarmee bedoel ik dat ik op een dun matrasje in een kamer lag zonder werkelijke vloer erin of verf op de muren. Daarbij was er niet echt een keuken en bestond de douche uit een waterput met een bakje waarmee ik me kon wassen. Adhi was een aardige host, hij kon alleen helaas niet zo goed Engels dus waren onze conversaties kort maar krachtig. Toch deed hij zijn best om het mij naar mijn zin te maken, dit vloeide vaak uit tot kopjes koffie, thee en en choco op zijn veranda.
Meteen de eerste twee dagen zijn we gaan kamperen in de bergen. Achterop de scooter bij Adhi reed ik samen met een paar van zijn vrienden de bergen in.
Na een flinke rit, stopten we bij het huis van een vriend van hem en gingen we vanaf daar verder met de auto. Uitgekomen bij een strandje, zetten de guys de tenten op en begon ik met het verwarmen van wat kip en rijst dat we onderweg hadden gekocht. We hadden een kampvuur en speelde wat potjes kaarten bij zonsondergang. De volgende dag beklommen we vroeg in de ochtend de berg om de zonsopgang te bekijken. Na een wandeling met prachtige uitzichten, braken we de tenten weer af en stapten we weer in de auto. We reden langs verschillende witte stranden, stopten even, keken naar de hoge golven (en het bordje waarop duidelijk stond aangegeven dat je niet mocht zwemmen) en hadden wat drankjes bij lokale strandhutjes. Een mooie ervaring en zo leek mijn week erg mooi te beginnen.

Camping on the beachRad yellow car :)

Hanging out with these guys in the mountains

De volgende dag haalde ik wat slaap in, maakte ik een rondje door de stad van Yogya en bezocht ik met Labina (couchsurf-meisje) de head square, wat basically een groot voetbalveld was met eettentjes en autootjes die om het plein cirkelden gehuld in neonlichten en versiering. Bijzonder hieraan was ons gesprek over religie, wat een dominant thema bleek tijdens mijn reis door Java. Zij leek streng moslim, zo is ze opgevoed en dat is wat ze kent. Haar nieuwsgierigheid bracht haar er echter toe een boek te kopen over het atheïsme. Hier kon ze zich ook wel in vinden. Het is fascinerend te zien hoe jongeren op Java lijken te strugglen met hun geloof. Ik denk dat dit komt doordat de Islam ze met de paplepel is ingegoten, dat ze het vanaf jongs af aan als 'waar' hebben aangenomen en vervolgens pas op school (de universiteit) en op het internet leren en lezen over andere culturen en religies. Zoals ik eerder al zei, valt er niet te ontsnappen aan de Islamitische cultuur op Java. In de hedendaagse globaliserende wereld is het misschien dan ook niet zo gek dat steeds meer  Javaanse jongeren strugglen met hun identiteit en geloof. Door de komst van social media en het toenemen van mobiliteit (reizigers), is de clash tussen westerse en oosterse culturen dagelijks de realiteit.

Prambanan!        Nandi temple

De dag erna ontmoette ik Renold, die ik ook via couchsurfing had leren kennen. We gingen een hapje eten (eindelijk wat mediterraans na alle rijst) en dronken nog wat biertjes. Deze avond leerde ik hem al vrij goed kennen, kort samengevat is Renold een rechtenstudent aan de universiteit in Yogya, een Christen en afkomstig uit Papua met de droom ooit voor de UN te mogen werken en naar Europa te reizen. Wij deelden een belangrijke interesse: namelijk mensenrechten. Hier raakten we dan ook niet over uitgepraat. De volgende dag besloten we samen een dagtrip te maken, eerst gingen we naar Prambanan om wat tempels te bekijken en daarna maakten we een lange rit naar Yogya's waterval. Dit was echt amazing, de omgeving was prachtig. Ik verwonderde me over de mooie natuur en de waterval was echt awesome, lekker zwemmen en klauteren. Ik ben ook nog van 6m hoogte het water in gesprongen (dit is voor mij heel hoog!) wiehoe!

Waterfall :)      Beautiful waterfall      Having fun in the water

De dag daarna werd ik helaas ziek...ik kreeg ontzettend veel last van mijn keel (bleek weer amandelontsteking te zijn) en had last van de indonesian flu (ofwel buikgriep!). Renold bood aan om me langs het ziekenhuis te brengen, tongsilitis werd vastgesteld en ik kreeg een hele zak met medicijnen mee. Ik probeerde bij Adhi te relaxen, maar dit lukte me niet goed. Ook voelde het niet prettig dat ik niet lekker kon douchen. Toen ik koorts begon te krijgen en echt ziek begon te worden besloot ik daarom even een paar daagjes in een hotel te verblijven. Hier knapte ik gelukkig al iets van op. Toch besloot ik de volgende dag opnieuw langs de dokter te gaan voor medicijnen tegen mijn buikgriep. De rest van de week heb ik alleen in bed gelegen en uitgerust. Ondertussen hadden Renold en ik uitgestippeld dat we op het einde van de week samen de trein zouden pakken naar Malang om de Bromo vulkaan te bekijken. Toen ik wat was opgeknapt vertrokken we iets later gepland naar Malang. Hier ontmoetten we eerst nog een vriend van Renold en daarna huurden we een motor en crossten we het natuurpark door op weg naar Bromo. Het was echt een prachtige rit door de natuur... zo door het zand en door uitgestrekte vlaktes.Toen we aankwamen bij de Bromo vulkaan stond ik voor een dilemma. Ik voelde me nog steeds niet helemaal gezond, maar ik wilde natuurlijk naar de top en  naar de krater van Bromo. Dit betekende echter eerst een flinke wandeling en daarna een hele steile trap naar de top. We besloten voor het eerste stuk twee paarden te huren, zo konden we het wat rustiger aan doen. Maar ik voelde me hier eigenlijk helemaal niet goed bij: de paarden worden vrij slecht behandeld!
Als een echte horse whisperer praatte ik zachtjes op het paard in om haar gerust te stellen (en enigszins mijn schuldgevoel weg te fluisteren). Na een klein stukje vond ik dat ik wel verder kon lopen (ik wilde het paard ook niet langer martelen!) dus hebben we de rest naar de top gehiket. De krater was echt ontzettend indrukkend. De vulkaan had lava gespuwd en de overblijfselen (een groene laag van erosie) kon je nog duidelijk zien. Verder vond ik het spannend dat er geen hekken waren of niks; haha ik was een beetje bang om erin te vallen. Maar ik heb het gelukkig overleefd.

View national parkTadaa!

Looking into the crater of BromoThe vulcano

Motor girl!See ya laters

Na deze spannende trip hebben we in Malang de bus gepakt naar Bali. De rit duurde zo'n 8 uur, we zijn tussendoor gestopt voor een maaltijd en bij de ferry mochten we uitstappen om de oversteek bovenin te bekijken. Ik was alleen nog erg moe en heb deze hele busreis praktisch geslapen. En ja, toen waren we alweer op Bali!

Op Bali was het meteen een stuk warmer. Ook was het een uur later (ik had werkelijk geen flauw idee dat er een tijdsverschil was maar bij deze!). Samen checkte Renold en ik in bij een homestay waar we een kamer deelden maar waar we ieder een eigen bed hadden. Renold wist een goedkope prijs te regelen dus dat was erg fijn, er werd goed voor me gezorgd! Samen hebben we een dag op de beach doorgebracht en nog een dagtrip gemaakt naar Uluwatu, waar ik ook zijn vriend Mariano heb ontmoet. Ik ben echt heel dankbaar dat Renold deze 1,5 week samen met mij heeft doorgebracht. Het is namelijk heel erg fijn als iemand het een en ander voor je wilt regelen als je zelf niet helemaal fit bent. Daarbij is hij ook gewoon een tof reismaatje!! Thanks brother for everything: "met vallen en opstaan"! Omdat Renold aan zijn master ging beginnen in Indonesia was het na twee dagen Bali tijd om afscheid te nemen van elkaar. Mijn reis alleen door Bali zou gaan beginnen...

Ik laat jullie nu even achter met een cliffhanger hihi... part II including Bali en de Gili's komt er zo op. Veel liefs <3