Part II: Bali & de Gili's

20 augustus 2016 - Gili Air, Indonesië

Aku kembali! Ofwel ik ben terug!

Na mijn geweldige tijd met Renold verhuisde ik naar een hostel in Kuta: Da'Housetel. Een heel gaaf backpackershostel met een pool waar ik veel andere reizigers heb ontmoet. In totaal ben ik een week in Kuta gebleven, wat best wel lang is maar ik heb er volop van genoten. Wel is Kuta erg toeristisch en ontdek ik de volgende keer liever nog wat rustigere plekken op het eiland. De eerste dagen heb ik kennis gemaakt met Bali's nightlife, wat erg tof was maar helaas ook veel billenknijpen betekende (dat lees je goed...) nog nooit zoveel lastig gevallen als in Bali met uitgaan. Verder heb ik met mensen van het hostel verschillende dagtrips gemaakt, onder andere naar Uluwatu temple, Tanah Lot en Seminyak. Op het einde van de week leerde ik Ben kennen, een Australiër die me heeft leren surfen en scooter rijden (allebei  tegelijkertijd op één dag welteverstaan, jaja!) en we hebben samen wat tijd doorgebracht. Zo zijn we samen wezen shoppen en ik was zeer onder de indruk van zijn onderhandelings-skills: ik heb twee paar schoenen kunnen scoren voor omgerekend twintig euries! "Thanks Brotha!". Met Bennie heb ik ook voor de eerste keer "mushies" gedaan, wat voor mij een zeer positieve ervaring was (met mooie patroontjes, hevige kleurtjes en fijne muziekjes!). Het is trouwens een beetje vaag gesteld met de wet omtrent mushies, het is namelijk een lange tijd legaal geweest maar nu schijnt het toch weer illegaal te zijn (woops...), echter lijkt de politie hier nog een oogje toe te knijpen. Maar wees wel voorzichtig, de drugswetten en daarbij voornamelijk de drugs-straffen zijn erg omstreden in Indonesia: op weeds en hard drugs zoals cocaïne (wat me vaak genoeg is aangeboden in Bali dus pas op!!) staat namelijk de doodstraf.

View Uluwatu beachMagical place in Uluwatu

Wow that looks like a real surfer dudeJust chillin

Scooter girl!     Beers at sunset     Night out in Kuta (Engine Room)

Seminyak!Beautiful sunset at Seminyak beach

Having drinks at Seminyak beachAt the Uluwatu temple!

Na een enerverende week in Kuta, zaten mijn 30 dagen in Indonesia er alweer bijna op. Omdat ik toch nog wat langer in Indonesia wilde verblijven zat er niets anders op dan de VISA-run. Ofwel, ik moest het land verlaten om opnieuw een tourist-on-arrival aan te kunnen vragen. Ik vloog van Denpasar (Bali) naar Kuala Lumpur (Maleisië) en vervolgens de volgende dag weer terug. Ik kon in ieder geval al een beetje sfeer proeven en een meeting spot zoeken voor mijn hereniging met Thom.

View from the airplane (VISA RUN!)

Na de VISA-run bracht ik een week in het prachtige Ubud door. Bij aankomst van het hostel maakte ik een praatje met de mede-eigenaar van het Dewa hostel: Bim. Een super aardige guy die voorstelde om mij rond te leiden door Ubud. Dit aanbod nam ik aan en hij leidde me de volgende dag naar de rijstvelden, de koffieplantage, de Elephant Cave, Ubud's waterval en de night market. Het was echt een mooie tour en Bim was mijn buddy voor de week. Note for travellers: Ubud is tevens ontzettend toeristisch (net als Kuta) en zeker in deze tijd van het jaar was het er erg druk. Ik werd deze week opnieuw een beetje ziek (ja ja, ik weet ook niet wat het is) wellicht door de vele indrukken en ervaringen die ik in zo'n korte tijd opdoe, dus heb ik de rest van de week rustig aan gedaan. Daarmee bedoel ik wat solo wandelingen in Ubud, lekker lui films kijken in het hostel en een spa-dag. Al met al een heerlijke week gehad.

View of the ricefields       Bim (my tourguide) made a funny jokeShe's making Luwak coffeeCoffee plantation

Beautiful riverCute little boys playing down the riverDon't worry be sexy (NOT NAKED!)Elephant cave

Na mijn week in Ubud stond een week op de Gili eilanden op de planning. Op maandag vertrok ik eerst met de bus van Ubud naar Padang Bai om vervolgens de fast boat te nemen naar Gili Trawangan. De vaart met de fast boat naar de Gili's was echt een geweldige ervaring. Met een biertje in mijn hand en de wind in mijn haren zat ik bovenop het dek naar de overdreven mooie uitzichten te kijken. Weer een upgrade in een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. De bergen van Lombok op de achtergrond, de eindeloze wateren en de naderende eilanden. Het was voor mij een emotioneel moment. Allereerst verbleef ik drie dagen op Gili Trawangan in een soort party hostel en de andere drie dagen verbleef ik op Gili Air. Ik ben erg blij dat ik beide eilanden heb gedaan, Gili T is als eiland meer een party place en een leuke plek om mensen te ontmoeten. Gili Air is als eiland heerlijk voor de rust. De eerste drie dagen heb ik dan ook veel mensen ontmoet, en vooral veel opgetrokken met twee Duitse jongens Markus en Tobias. Zo zijn we naar een bonfire geweest, gaan kajakken naar Gili Menno, wezen snorkelen, hebben we ge-beerpongd, geluierd op het strand en zijn we lekker veel uit eten geweest. Good days in paradise!

Padang Bai beachPadang Bai

Gili Air harborGili Air: hardworking men

Gili Air: down townGili Air: horses

Writing my blogGili Air: the view

Gili Air: at seaSelfie

Op woensdag ben ik vervolgens naar Gili Air vertrokken met de ferry. Eenmaal hier aangekomen was het meteen duidelijk dat het hier een stuk rustiger is. Er zijn wel bar's maar puur om wat drankjes te doen aan het strand. Mijn hostel op dit moment, Captain Coconuts, is echt een hemel op aarde. Alles is eco-bewust gemaakt (van bamboe en wood), er is een goddelijke swimming pool en ik slaap  in een schommelbed (hangt aan touwen) waardoor ik wiegend als een baby in slaap kan vallen... ben je al jaloers? Mijn laatste dag hier heb ik een lange wandeling gemaakt waarbij ik letterlijk het eiland rond ben gelopen (en onderweg gestopt voor verse juices en het verder schrijven van mijn blog), maar wat is het hier toch mooi.  Ik wil hier later zeker nog een keer terug komen!

Nu is het voor mij tijd afscheid te gaan nemen van Indonesia...morgen reis ik terug naar Denpasar om hier mijn laatste nacht door te brengen en maandag vlieg ik vervolgens naar Maleisië. Tijd voor een nieuw avontuur! Een avontuur dat ik vanaf dan samen aan zal gaan met mijn nieuwe reismaatje en partner in life, mijn lieve Thom. See you on the other side, my love.

Gili Air: sunsetStunning sunset

1. Opa Jan:
    24 augustus 2016
    Lieve Zoe,
    Zo lijkt vakantie wel op werken.
    Leuk om te zien dat je geniet.
    De tocht levert je op wat je ervan verwachtte.
    Fijn om te horen.
    Veel liefs voor jou en Tom
    Opa en oma